DruštvoNaslovna

Živković: važno je da građani budu zadovoljni kvalitetom komunalnih usluga

Sve odluke o ulaganjima u komunalnu infrastrukturu donose se u saradnji s mesnim zajednicama, izjavio je u intervjuu Predrag Živković, član gradskog veća za saobraćaj i komunalnu delatnost.

Sa njim smo razgovarali i o važnosti ulaganja u komunalnu infrastrukturu, projektima javno-privatnog partnerstva, kao i o bezbednosti u saobraćaju.

Koliko je ulaganje u kvalitetnu infrastrukturu doprinelo privlačenju i dolasku stranih investitora u Pančevo?

Pančevo je jedan od gradova koji kontinuirano ulaže u infrastrukturu koja je u službi privlačenja investitora. Od 2015. godine radi se na komunalnom opremanju Severne industrijske zone koja sada sa trećim delom ima više od 100 hektara. Napori koje ulaže lokalna samouprava urodili su plodom već posle nekoliko godina dolaskom ZF kompanije, Brose-a kao i kupovinom zemljišta od strane domaćih investitora. Prema procenama koje dolaze iz Razvojne agencije Srbije i Poreske uprave, kompletno ulaganje sa datom zemljom na korišćenje kroz porez na zarade i porez na imovinu biće vraćen u budžet kroz period od 5-10 godina.

Od prošle godine Pančevo je ušlo u javno-privatno partnerstvo za održavanje putne infrastrukture. U čemu je značaj tog posla?

Smisao javno-privatnog partnerstva za održavanje putne infrastrukture jeste da se u što kraćem roku rekonstruišu ulice i asfaltira kompletna putna infrastruktura na teritoriji celog Pančeva sa naseljenim mestima. Grad Pančevo, kao odgovorna lokalna samouprava iskoristio je priliku da sprovede projekat javno privatnog partnerstva za finansiranje, rekonstrukciju, rehabilitaciju, održavanje puteva u zimskom i letnjem periodu. U toku prethodne godine krenulo se sa tim poslom i po planu je da se završi do kraja 2021. godine. U pitanju je 36 km putne infrastrukture u gradu sa naseljenim mestima. Javno-privatno partnerstvo u oblasti održavanja i izgradnje puteva jedan je od najvažnijih projekata koji je Grad Pančevo završio.

Kao veoma uspešno pokazalo se i javno-privatno partnerstvo u oblasti javnog prevoza građana. Šta su Pančevo i građani dobili osnivanjem „Pantransporta“? Koje su to najznačajnije koristi koje su građani dobili?

Prvi i osnovni cilj implementacije javno-privatnog partnerstva u oblasti javnog prevoza bio je da se smanje troškovi grada i poveća efikasnost javnog prevoza. Nije realno očekivati da će Grad u nove autobuse investirati onoliko koliko je to učinio privatan partner kroz ovaj projekat. Ove godine krenuće se i sa izgradnjom nove autobuske stanice kod novog buvljaka. Za Grad je najvažnije da ovaj projekat košta manje nego funkcionisanje nekadašnjeg ATP-a i da je kvalitet usluge na višem nivou nego što je bio. Još jedna važna napomena, po meni lično najvažnija, jeste da od ove godine svi penzioneri i ostale kategorije kao do sada, ne samo da će imati povlašćen prevoz, nego će zahvaljujući odlukama skupštine Grada imati besplatan prevoz. Sama ta činjenica govori u prilog da je ovo jedan projekat koji se pokazuje kao veoma uspešan. Izdavanje godišnjih karata za penzionere i ostale povlašćene kategorije stanovništva koji imaju pravo na besplatan prevoz počelo je 22. februara. Kako se ne bi pogoršala epidemiološka situacija u vidu stvaranja gužvi i redova zbog izdavanja godišnjih karata za prevoz odlučeno je da se Mesne zajednice u naseljenim mestima uključe kao pomoć gradu i „Pantransportu“ pri obradi podataka potrebnih za izdavanje povlašćenih godišnjih karata. Izdavanje novih godišnjih karata trajaće do 1. maja, a stare godišnje karte će važiti do tog datuma. Penzioneri će takođe u svojim Mesnim zajednicama moći da preuzmu svoje godišnje karte. Pančevo je postalo jedinstvena lokalna samouprava po tome što je obezbedilo potpuno besplatan javni prevoz na teritoriji svog grada za sve penzionere, trudnice i porodilje, ali i ostale ranjive kategorije stanovništva.

Pančevo je jedna od retkih lokalnih samouprava čiji stanovnici piju ispravnu vodu i gde su skoro sva naselja priključena na gradski vodovod. Dokle se stiglo sa priključenjem na vodovodnu mrežu naselja poput Skrobare i u kojoj fazi je priključenje Banatskog Novo Sela na gradski vodovod?

Jedan smo od retkih gradova koji može da se pohvali vodovodnom infrastrukturom. Poslednja faza u Skrobari se privodi kraju tako da će stanovnici tog naselja u toku ove godine moći da se priključe na gradski vodovod. U izgradnji druge faze vodovodne mreže u naselju Skrobara Grad Pančevo je učestvovao sa 50 odsto sredstava. Drugu polovinu obezbedio je Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo. Ovom investicijom završava se gotovo kompletna vodovodna mreža u gradskim mesnim zajednicama. Od svih naseljenih mesta na našoj teritoriji jedino je Banatsko Novo Selo za sada bez priključenja. Projekat priključenja je gotov na relaciji Kačarevo – Banatsko Novo Selo, tako da očekujemo ako ne ove, onda naredne godine da u saradnji sa Pokrajinskim sekretarijatom za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo zajednički realizujemo ovu investiciju.

Kao predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja raspolažete i informacijama u vezi dodele auto-sedišta roditeljima. Da li će se ta akcija nastaviti i ove godine? Zašto je ona važna? Koliko je u planu da se podeli sedišta za ovu godinu?

Sredinom februara raspisan je javni poziv za dodelu besplatnih auto-sedišta za putnička vozila. Pravo na besplatno auto-sedište imaju svi roditelji ili staratelji koji imaju prebivalište u Pančevu i naseljenim mestima i koji u svom vlasništvu imaju putničko vozilo. Javni poziv se odnosi na decu koja su rođena u drugoj polovini 2019-te i u toku cele 2020-te godine. Za ovu kategoriju obezbeđeno je 300 auto-sedišta. Pre uručivanja autosedišta, roditeljima je prošle godine organizovana obuka o pravilnom postavljanju sedišta u automobil, kao i predavanje o značaju upotrebe bezbednosti autosedišta za decu. Ove godine zbog pandemije virusa kovid nećemo biti u prilici da organizujemo predavanje u sali Gradske uprave. Ipak, u saradnji sa Nacionalnom agencijom za bezbednost saobraćaja omogućeno je da roditelji budu informisani o svemu na sajtu Grada Pančeva. Upotreba autosedišta je zakonom obavezna, a pravilno korišćenje autosedišta je od velikog značaja za bezbednost dece. Uručivanje autosedišta biće organizovano u martu i trajaće više dana kako se ne bi stvarale gužve. Svake godine imamo u planu da radimo ovu akciju koja se pokazala kao akcija koja izaziva najviše pažnje kod naših sugrađana.

Komitet za bezbednost saobraćaja organizuje niz aktivnosti na povećanju bezbednosti u saobraćaju. Šta je sve organizovano i zbog čega?

Trudimo se da svake godine uradimo izmene programa i unesemo novine. Dosta dobro sarađujemo sa Agencijom za bezbednost saobraćaja i dosta dobrih preporuka koje dolaze od njih smo usvojili. Ovu godinu započeli smo sa kampanjom koja je posvećena bezbednosti učesnika u saobraćaju kada su u pitanju putno-pružni prelazi. U februaru se bavimo već pomenutim auto-sedištima. Mart kao početak građevinske sezone rezervisan je za uređenje jedne zone škola i postavljanje nekoliko LED displeja u zonama škola. Na proleće očekujemo i realizaciju nekoliko projekata koji se odnose na kružne raskrsnice kako bismo rasteretili saobraćaj tamo gde su uočene najveće gužve. Izdvojili smo sredstva i za postavljanje dodatnog LED osvetljenja za dva pešačka prelaza. Uradićemo koordinaciju i umrežavanje rada svetlosne signalizacije jedne ulice u centru grada.

Da li će i ove godine biti predavanja u cilju prevencije saobraćajnih nesreća? Kome će biti namenjena? Zašto je neprestana edukacija o saobraćaju važna?

Kada je u pitanju edukacija najviše pažnje posvećujemo učenicima osnovnih škola. Ustaljena praksa lokalnih predstavnika jeste da prvi dan septembra obiđu prvake i podele im svetloreflektujuće prsluke. Oktobar je već duži niz godina rezervisan za organizaciju saobraćajnog poligona. Od ove godine omogućeno je da učenici takođe pohađaju i virtuelni poligon. Predavanja za učenike osnovnih i srednjih škola su od velikog značaja, jer učenike na predavanjima stručnjaci upoznaju sa statističkim podacima i uzrocima saobraćajnih nesreća na putu, posebno jer mladi često smrtno stradaju usled nepoštovanja saobraćajnih propisa, brze vožnje, nevezivanja pojasa ili vožnje pod dejstvom alkohola. Cilj svake kampanje i predavanja je smanjenje posledica saobraćanih nezgoda u kojima učestvuju mladi, formiranje ispravnih stavova, proširivanje znanja, kao i korigovanje nebezbednog ponašanja u saobraćaju kod mladih. Sa tom praksom nastavićemo i ove godine, ali će način organizacije ovih aktivnosti zavisiti prevašodno od pandemijske situacije. Pančevački srednjoškolci svake godine imaju priliku da pohađaju trening bezbedne vožnje u Nacionalnoj vozačkoj akademiji „Navak“. Uglavnom su to maturanti, i pedesetak srednjoškolaca je takvom treningu prisustvovalo u novembru. Ovakvi preventivni treninzi spašavaju živote mladih vozača i smanjuju broj saobraćajnih nezgoda, te je značajno što i Grad Pančevo svojim srednjoškolcima svake godine omogućava učešće u programu. Program pod nazivom „Život za mlade vozače” je jedinstveni način da se mladim vozačima omogući da bez posledica dožive situacije koje mogu imati tragične posledice, kako bi u potpunosti razumeli da bezbednost nije samo pitanje propisa.

Kako ocenjujete funkcionisanje komunalnih preduzeća u gradu i naseljenim mestima?

Dosta solidno. Bez obzira na organizacionu strukturu i ovlašćenja, najvažnije za budućnost naseljenih mesta je da meštani budu zadovoljni kvalitetom komunalnih usluga. Svaka odluka koja se bude donosila, a tiče se komunalnih usluga u selima, donosiće se u saradnji sa članovima saveta mesnih zajednica. Rebalans koji nas uskoro očekuje donosi i nove investicije za sva naseljena mesta. Najveći deo odnosi se upravo na poboljšanje komunalne infrastrukture.