DruštvoNaslovna

Medijska pismenost važna je za razvijanje kritičke misli kod mladih

Medijska pismenost važna je za razvijanje kritičke misli i razumevanje prirode masovnih medija, tehnika koje koriste i njihovom uticaju.

Cilj medijske pismenosti je da poveća razumevanje učenika o tome kako mediji funkcionišu, kako proizvode smisao, kako su organizovani i na koji način konstruišu stvarnost.

Projektom „Nauči kako, informiši se!“ – razvoj i unapređenje informisanja mladih – Centra za informisanje, obrazovanje i preduzetništvo “Oblak” iz Pančeva predviđeno je organizovanje predavanja o medijskoj pismenosti srednjoškolcima.

Violeta Jovanov Peštanac, dugogodišnja novinarka i predsednica Centra za informisanje, obrazovanje i preduzetništvo “Oblak” iz Pančeva kaže da je osnovna ideja projekta medijskog opismenjavanja mladih da ovladavanjem veština medijske pismenosti, deca i adolescenti bolje razumeju namere pošiljalaca poruka i značenja medijskih sadržaja, zaštite se od medijske manipulacije, da samosvesno i odgovorno participiraju u društvu čiji su činioci.

Razvijanje medijske pismenosti u školi podstaći će učenike da procenjuju i kreiraju medijske sadržaje, naučiti ih da prepoznaju potencijalne pretnje na mreži, kao što su preuzimanje podataka bez saglasnosti, ciljano oglašavanje ili „sajber-maltretiranjeˮ odnosno nasilje na internetu. Želimo da razgovaramo kako mladi mogu da se zaštite od različitih manipulativnih i lažnih informacija, kako da znaju kome da veruju, kako da najbolje izvuku iz svog digitalizovanog života i kako da razviju svest o medijskom okruženju gde provode toliko svog vremena, kaže Violeta Jovanov Peštanac, predsednica Centra za informisanje, obrazovanje i preduzetništvo “Oblak” Pančevo.

Od školske 2018/2019. godine, u gimnazije i pojedine srednje stručne škole uveden je predmet „Jezik, mediji i kultura“, kao izborni. Vest je prošla prilično nezapaženo iako se to može smatrati uvođenjem „medijske pismenosti“ u sistem obrazovanja u državi u kojoj su ta, kao uostalom i funkcionalna ili „klasična“ pismenost građana daleko od zadovoljavajuće.

Zato smatramo da kroz neformalno obrazovanje u oblasti medijske pismenosti, mi kao dugogodišnji novinari, možemo biti značajna podrška i saradnici u realizovanju obrazovanja mladih u ovom segmentu. Zahvaljujući projektu medijskog opismenjavanja mladih povećava se broj tinejdžera koji su dobili osnovna i tačna saznanja o tome šta je medijska pismenost i na koji način bi trebalo da pristupe konzumiranju vesti i informacija iz različitih vidova medija, a posebno kroz internet i na koji način mogu da provere verodostojnost objavljenih vesti, kaže Violeta Jovanov Peštanac.

Najčešći posrednici naših saznanja jesu mediji (štampa, televizija, radio, internet-portali, društvene mreže…). Ako želimo da živimo u društvu koje svoju budućnost gradi na proverenim činjenicama, a ne na opsenama i mitovima, svi imaju odgovornost za to! Proveri pa tek onda šeruj, bila bi glavna poruka predavanja srednjoškolcima.

Projekat se sprovodi u partnerstvu i uz podršku Pokrajinskog sekretarijata za sport i omladinu i Grada Pančeva – Sekretarijata za kulturu i omladinu.