AktuelnoDruštvoNaslovna

Pančevo – grad sa najkvalitetnijim javnim prevozom u Srbiji

Uslugu javnog prevoza u gradskom i međumesnom prevozu od 15. juna preuzelo je novoosnovano preduzeće “Pantransport”, nakon što je prestalo da postoji preduzeće JKP „Autotransport“ Pančevo.

Novo preduzeće formirano je u okviru javno-privatnog partnerstva u oblasti javnog prevoza između konzorcijuma domaćih prevoznika i Grada Pančeva.

Javno-privatno partnerstvo u oblasti javnog prevoza uređeno je ugovorom između Grada Pančeva i grupe ponuđača koju čine Privredno društvo „Saga trans“ d.o.o. Beograd, preduzeće za unutrašnju i spoljnu trgovine „Dumeco“ d.o.o. Beograd, Društvo za saobraćaj, turizam i trgovinu „Trans-jug“ d.o.o. Obrenovac, sa podizvođačem „Apex solution technology“ d.o.o. Beograd.

Zahvaljujući ovom javno-privatnom partnerstvu u oblasti javnog prevoza kupljeno je 60 novih, ekoloških, autobusa a Pančevo je postalo prvi grad u Srbiji koji ima potpuno nove autobuse u javnom prevozu.

Radomir Vidojević, direktor „Pantransporta“ kaže da je ovo preduzeće počelo da obavlja javni prevoz putnika 15. juna jer je to bio dan kada je Grad Pančevo ispunio ugovornu obavezu koja se zvala ispunjenje prethodnih uslova.

Odnosno tada su izdejstvovane neohodne dozvole za rad novoosnovanog društva u čijem suvlasništvu je i Grad Pančevo sa 3%. To su dozvole od nadležnog ministarstva za građevinarstvo, saobraćaj, infrastrukturu, licenca za prevoz, licenca za obavljanje staničnih usluga za autobusku stanicu Pančevo gde je momentalno novo društvo ovlašćeno za pružanje staničnih usluga i prenos dozvola za međumesne linije odnosno „kor biznis“ ATP-a je prešao na novoosnovano društvo „Pantransport“. 15. jun je bio datum početka. Grad je omogućio da se i delatnost započne tog dana. Mi smo imali obavezu da u prvih 60 dana izvedemo na ulice 10 novih autobusa. Izuzetno sam ponosan što smo u najtežim mogućim okolnostima pandemije virusa kovid-19 i potpuno poremećenog globalnog tržišta, apsolutno u svim granama privrede, uspeli da kupimo i da vozila dovezemo u Pančevo kao što smo i obećali. Napominjem da smo učinili mnogo više nego što smo ugovorom bili obavezani, kaže Vidojević.

 

 

„Pantransport“ je već prvog dana počeo da radi sa isključivo novim voznim parkom. Kako naš sagovornik objašnjava, u pitanju su vozila sa najvećim mogućim stepenom ekološke zaštite.

Nivo emisije štetnih gasova odgovara standardu „euro 6“ kako kod gasnih vozila koje posedujemo odnosno vozila na komprimovani prirodni gas tako i kod dizel vozila. U tom delu smo izuzetno pokazali kredibilnost i mislim da smo opravdali očekivanja Grada koji je nama poverio taj posao. S druge strane i građani su mogli da vide da sve ono što se najavljivalo nije bila šarena laža nego zaista realnost, da je neka nova era u javnom prevozu u gradu Pančevu otpočela. Shodno tim nekim odredbama ugovora imali smo obavezu da kompletan vozni park odnosno investicionu obavezu koja je glasila da koncesionar mora da investira u nabavku 60 novih autobusa uspeli da ispunimo za manje od 60 dana ili preciznije – za 48 dana mi smo kompletan vozni park dovezli u Pančevo. Ako godina ima 365 dana mi smo bukvalno za 300 dana ranije ispunili našu investicionu obavezu. Vrednost vozila je nešto malo više od 9 miliona evra. Izuzetno smo zadovoljni što smo tu prvu fazu investicione obaveze na tako efikasan način ispunili. Svih 60 novih autobusa su u Pančevu i od 1. septembra svi oni biće u saobraćaju, kaže Radomir Vidojević.

Za prva dva i po meseca puno je urađeno, ako se uzme u obzir da je „Pantransport“ potpuno novo preduzeće, koje je počelo od nule.

Kada pravite kompaniju od nule, a „Pantransport“ je potpuno novo privredno društvo koje su članice konzorciju i Grad Pančevo zajednički osnovali, bez obzira na ogromno iskustvo koje mi imamo kao operateri i u javnom gradskom prevozu i iskustva u drugim vidovima prevoza putnika, vi ne možete da očekujete da ta kompanija od prvog dana bude ustrojena na način da sve bude med i mleko. Preuzeli smo značajan broj radnika ATP-a koji su svoju karijeru nastavili u „Pantransportu“ i ta tranzicija je pomalo bila stresna i za njih i za nas. Jednostavno ljudi su morali da se priviknu na potpuno drugu organizaciju rada, na nova tehnološka rešenja kako u pogledu vozila tako i u pogledu nekih tehnologija koje se odnose na prodaju karata. Prva dva meseca su bila period tranzicije i mogu da dam prelaznu ocenu. Zadovoljni smo što smo uspeli da za vrlo kratko vreme organizujemo prevoz po najvišim mogućim standardima. Lično mislim i da smo dobili izuzetan respekt od strane građana Pančeva. Mislim da su korisnici usluga i više nego zadovoljni onim što smo mi uradili. Bez lažne skromnosti, Pančevo je u ovom trenutku sigurno grad koji ima najkvalitetniji javni prevoz u Republici Srbiji, ocenio je direktor „Pantransporta“.

 

Radomir Vidojević, direktor „Pantransporta“ Pančevo

 

„Pantransport“ trenutno zapošljava 165 radnika, a iz nekadašnjeg ATP-a ih je 88.

Mi smo preuzeli 88 radnika ATP-a koji su svojom slobodnom voljom potpisali ugovore o radu sa „Pantransportom“. Svim ljudima koji su imali ugovore na neodređeno vreme u ATP-u mi smo, bez da je to bila naša obaveza, obećali i potpisali smo sa njima ugovore kojima smo se obavezali da ćemo za petogodišnju lojalnost novoosnovanoj kompaniji onaj iznos novaca koji bi dobili da su se opredelili da odu kao otpremninu, isplatiti mi, osnivači „Pantransporta“. To je bio jedan dodatan motiv i model kako mi investiramo u ljude i koliko su nama ljudi bitni. I ostali radnici ATP-a imali su mogućnost izbora, ali njihovo opredeljenje je bilo da karijeru nastave u nekim drugim kompanijama ili su stekli uslov za penziju. Sa brojem od 88 radnika smo počeli, a ostatak zaposlenih smo nadomestili putem konkursa koji su bili otvoreni od februara ove godine. Mi smo planirali da početak rada bude negde u aprilu, pa nas je omela pandemija kovida. „Pantransport“ danas ima 165 zaposlenih. Sa otpočinjanjem zimskog reda vožnje i početkom školske godine, 1. septembra, kada pun kapacitet vozila bude angažovan na ulicama, naša tehnološka potreba biće 187 zaposlenih. Vidite i sami u odnosu na prethodno stanje koliko je to manje radnika bez ikakvih uticaja na kvalitet pružanja usluge ili pouzdanost operatera. Imaćemo 187 radnika, kaže Vidojević.

 

Novi autobusi, nepromenjene cene

Nabavkom novih autobusa putnici su dobili mnogo – pre svega pouzdan prevoz u čistim vozilima, a po nepromenjenim cenama. Kako i sam direktor „Pantransporta“ kaže novi vozni park je komparativna prednost ove kompanije.

O tome se ranije moglo samo sanjati da imate operatera odnosno pružaoca usluga prevoza koji ima apsolutno 100% novi vozni park. Građani će imati i više nego pouzdan prevoz, nova vozila, vozila koja će leti biti rashlađena, zimi zagrejana. Tarifnu politiku propisuje Grad Pančevo. To je u njihovim rukama. Mi shodno nekim odredbama ugovora imamo pravo da predložimo redefinisanje cena. Ipak, u tom pogledu se ništa nije promenilo. Cene su ostale iste. Smatramo da u ovom trenutku nije potrebno povećavati ih. Pokazali smo i dokazali smo da se i sa tim cenama može pružiti kvalitetna usluga, samo što je ovoga puta pružamo sa potpuno novim voznim parkom i to građani prepoznaju, smatra Radomir Vidojević.

„Pantransport“ je od prvog dana puno uradio i na polju digitalizacije poslovanja, prateće aktuelne trendove u toj oblasti. Ugovorna obaveza im je bila da u roku od godinu dana od početka poslovanja uvedu nov sistem naplate karata u vozilima.

Mi smo ugovorne obaveze izuzetno ozbiljno shvatili i već u prvim danima smo počeli sa implementacijom nove tehnološke platforme koja služi za naplatu karata, tiketing i generalno monitoring čitavog sistema javnog prevoza. Razmotrili smo nekoliko poslovnih ponuda od relevantnih kompanija koje se bave time i na kraju smo odlučili da je za nas najbolje da kompletno softversko rešenje i opremu investiramo mi, da radimo to bez partnera. U ovom trenutku smo na dobrom putu da već od sredine septembra imamo potpuno zaokružen sistem naplate karata i možemo da kažemo da smo završili svoju investiciju i ispunili ugovornu obavezu i u tom delu. Od prvog dana imali smo potpuno inovativan sistem prodaje karata u vozilima. Iz aparata izlaze elektronske karte gde je svaka mogućnost manipulacije svedena na najmanju moguću meru. Od 25. jula počela je prodaja mesečnih i godišnjih pretplatnih karata u potpuno novom, digitalizovanom, formatu. Imamo personalizovane karte, da se slikovito izrazim, možete ih smatrati elektronskim novčanicima. Svaki put će putnik na jednostavan način moći da dopuni svoj kredit, a sve ono što je ranije bilo uobičajeno pri kupovini: čekanje u redovima i slično će postati deo prošlosti. U ovoj fazi prikupljamo baze za izdavanje tih karata, a kasnije ćemo razviti prodajnu mrežu gde će svi građani moći na više lokacija u gradu da dopune svoje mesečne račune. Centar prodajnih dešavanja i beskrajnih redova na autobuskoj stanici u vreme prodaje mesečnih karata vrlo brzo postaće prošlost. Putem sajta www.pantransport.rs do kraja septembra biće pokrenuta nova usluga. Građani će imati mogućnost onlajn kupovine karata svih kategorija koje budu na sajtu nabrojane. Mislim da ćemo na taj način iskoristiti sve mogućnosti koje nam u ovom trenutku tehnologija pruža, kaže Vidojević.

 

 

Do kraja godine u „Pantransportu“ je u planu da se zaokruži na prvom mestu sistem elektronske naplate karata uz sprovođenje i marketinške kampanje.

Renomirana marketinška agencija će u naše ime i za naš račun pokušati građanima da približi ovaj novi sistem naplate karata, da dođemo do svakog građanina, da prihvate da je „Pantransport“ njihov domaći i pouzdan prevoznik na kojeg mogu da se oslone. Srednjoročno to nam je glavni cilj, da građane naviknemo na sistem prodaje karata, na validiranje i da do kraja godine kompanija otpočne da obnavlja neke poslove koje je i nekadašnji prevoznik ATP radio. To su razni vidovi ugovorenih prevoza koje su zbog nemogućnosti da to podrže s onakvim voznim parkom izgubili, kaže Vidojević.

Naravno, urađena je i analiza postojećih linija i već su unete određene izmene na postojećim linijama.

To je suština ovoga posla. Radili smo analizu i ono što svakome upada u oko jeste da je na svim linijama prisutna nelojalna konkurencija koja do te mere devalvira ovaj posao da jednostavno dođete u situaciju da vi koji ste legalni prevoznik i koji ste investirali ogromna sredstva u nov vozni park budete ponekad čak i u podređenom položaju. To je već pitanje za Gradsku upravu Grada Pančeva i određene inspekcijske organe, kao i za nadležno ministarstvo i njihove inspekcije. Očekujemo da će se u tom delu desiti pomak, da će početi da rade na suzbijanju tih nelegalnih prevoznika. S druge strane, mislimo da itekako ima potencijala da se linije koje su godinama bile zapuštene, da ih poboljšamo, da ubacimo više novih vozila, da zaokružimo sistem gradskog, međugradskog i prigradskog prevoza putnika na zadovoljstvo svih. Novi, zimski red vožnje, je značajno proširen. Tokom leta radili smo po nekom skraćenom redu vožnje, shodno godišnjem dobu. Red vožnje propisuje Ministarstvo saobraćaja. Pretpostavljam da javnost ne zna da je do 1. marta 2021. godine Ministarstvo saobraćaja propisalo da je zbog efekata pandemije dovoljno raditi sa 25% kapaciteta i time ste ispunili vaše obaveze u pogledu poštovanja reda vožnje. Pretpostavljamo da su motivi za to strah od zaraze, smanjen broj putovanja, ali na našoj glavnoj magistralnoj liniji prema Beogradu mi smo već od 24. avgusta krenuli da radimo maksimalnim kapacitetom, kao u najboljim vremenima, kaže Radomir Vidojević.

 

Briga o putnicima i njihovoj bezbednosti na prvom mestu

Kada su stigli novi mercedesovi autobusi vozače koji su ih zadužili poslati su na dodatnu obuku. To je još jedna potvrda da se u „Pantransportu“ ništa ne prepušta slučaju i da se ulaže u zaposlene i vodi briga o putnicima.

Vozači koji su zadužili ta nova mercedesova vozila su ljudi koji imaju ogromno iskustvo. Većinom su to vozači koji su i ranije radili u ATP-u po deset ili više godina, ali generalno nisu imali prilike da se susretnu sa najnovijim tehnološkim rešenjima i najnovijim modelima autobusa. Zato smo mi procenili da je najbolje da se prođe sistme obuke u okruženju koje kreira proizvođač i da vozači ovladaju novim vozilima i da to bude garancija da će moći da pruže kvalitetnu uslugu prevoza našim korisnicima. Nećemo ni u jednom trenutku dovesti u pitanje ono što je osnovno kada se bavite ovim poslom, a to je bezbednost putnika i pouzdanost. U krajnjoj liniji važno je i da ta prevozna sredstva koja puno koštaju pravilnom upotrebom sačuvate i da im produžite vek trajanja, kaže Radomir Vidojević.

Godinama su udruženja koja okupljaju prevoznike ukazivala na problem sa nedostatkom kvalitetnih vozača, jer su u jednom periodu mnogi otišli u inostranstvo. Međutim, situacija je danas drugačija, pa ni „Pantransport“ ne oskudeva u dobrim vozačima autobusa. Kako direktor kaže imaju dovoljno vozača.

Moram da priznam da je to možda i posledica pandemije, jer ima ljudi koji su bili u drugim vidovima prevoza, međunarodnom prevozu tereta ili međunarodnom prevozu putnika i zbog nemogućnosti da se sada bave tim poslom, tržište je u ovom trenutku dobro snabdeveno sa vozačima koji su godinama bili deficitarna radna snaga. Nemogućnost da odu do svojih uobičajenih destinacija kao što su Slovačka, Češka, Austrija, Nemačka i zemlje Skandinavije je učinilo da sad ti ljudi u ovoj aktuelnoj situaciji moraju da budu u svojim mestima prebivališta i rođenja, a stavili su se na raspolaganje. Iz tog razloga sad nemamo problem s vozačima, kaže naš sagovornik.

Izgradnja nove autobuske stanice u Pančevu je treća faza investicione obaveze osnivača „Pantransporta“. Prve dve faze koje su podrazumevale nabavku 60 novih autobusa i implementaciju sistema za elektronsku naplatu karata, oni su uspešno završili.

Iskreno se nadamo da ćemo tu treću fazu početkom naredne godine početi da realizujemo. Naši partneri iz Grada Pančeva trebalo bi da izvrše određene pripreme da bismo mi uopšte mogli da pristupimo izgradnji autobuske stanice. U pogledu izgradnje odgovarajućih pristupnih puteva na lokaciji koja je za to opredeljena, kod novog buvljaka, Pančevci taj deo znaju kao „bagremar“. Moram da napomenem i da neki od tih pristupnih puteva su direktna nadležnost Republike, pa i iz tih razloga mislim da će to biti malo prolongirano usled svega što se izdešavalo od marta na ovamo. Generalno, mi smo optimisti i mislimo da će se u martu sledeće godine stvoriti uslovi da počnemo izgradnju nove autobuske stanice koju ćemo u rokovima kako je to predviđeno ugovorom i izgraditi, zaključio je u razgovoru za naš portal Radomir Vidojević, direktor „Pantransporta“.

Više informacija o redovima vožnje, ali i poslovanju ovog preduzeća možete pratiti na sajtu www.pantransport.rs.