DruštvoNaslovna

Medijsko opismenjavanje mladih od značaja je za razvijanje kritičke misli kod mladih

Predavanja o medijskoj pismenosti održana su početkom novembra u gimnaziji “Uroš Predić” u Pančevu među učenicima prvog i trećeg razreda.

Medijsko opismenjavanje mladih od značaja je za razvijanje kritičke misli i razumevanje prirode masovnih medija, tehnika koje koriste i njihovom uticaju. Zbog toga je Centar za informisanje, obrazovanje i preduzetništvo “Oblak” iz Pančeva osmislio program medijskog opismenjavanja učenika osnovnih i srednjih škola i sprovodi ga u prethodnih nekoliko godina u saradnji sa osnovnim i srednjim školama.

Cilj medijske pismenosti je da poveća razumevanje učenika o tome kako mediji funkcionišu, kako proizvode smisao, kako su organizovani i na koji način konstruišu stvarnost. Ovogodišnjim projektom „Medijsko opismenjavanje mladih“ planirana su predavanja o medijskoj pismenosti srednjoškolcima. Predavanja smo organizovali u gimnaziji “Uroš Predić” u Pančevu za učenike prvog i trećeg razreda. Zahvalni smo ovoj obrazovnoj ustanovi koja nam je izašla u susret i omogućila, kaže Violeta Jovanov Peštanac, dugogodišnja novinarka i predsednica Centra za informisanje, obrazovanje i preduzetništvo “Oblak” iz Pančeva.

Osnovna ideja projekta medijskog opismenjavanja mladih je da ovladavanjem veština medijske pismenosti, deca i adolescenti bolje razumeju namere pošiljalaca poruka i značenja medijskih sadržaja, zaštite se od medijske manipulacije, da samosvesno i odgovorno participiraju u društvu čiji su činioci.

Razvijanje medijske pismenosti u školi podstaći će učenike da procenjuju i kreiraju medijske sadržaje, naučiti ih da prepoznaju potencijalne pretnje na mreži, kao što su preuzimanje podataka bez saglasnosti, ciljano oglašavanje ili „sajber-maltretiranjeˮ odnosno nasilje na internetu. Razgovarali smo o tome kako mladi mogu da se zaštite od različitih manipulativnih i lažnih informacija, kako da znaju kome da veruju, kako da najbolje izvuku iz svog digitalizovanog života i kako da razviju svest o medijskom okruženju gde provode toliko svog vremena, kaže naša sagovornica.

Predavač je bila Gordana Vlajić, književnica za decu, dugogodišnja novinarka i stručni konsultant DW Akademije za medijsku pismenost u izradi Priručnika za mlade.

Predavanje o medijskoj pismenosti bilo je prilagođeno uzrastu srednjoškolaca. Osim što smo im predstavali na koje sve načine se šalju medijske poruke u razgovoru sa njima nastojali smo da saznamo kako se danas informišu srednjoškolci, koje medije prate, na osnovu čega formiraju mišljenje, koliko je kod njih razvijena kritička misao. Prijatno sam iznenađena što naši gimnazijalci imaju određena saznanja o ovoj temi, ali i što su se rado uključivali u diskusiju i razmenu mišljenja. Ovo je svakako bila tema koja je važna i mladima, u šta smo se uverili i na ovim predavnjima, rekla je Gordana Vlajić nakon predavanja.

Od školske 2018/2019. godine, u gimnazije i pojedine srednje stručne škole uveden je predmet „Jezik, mediji i kultura“, kao izborni. Vest je prošla prilično nezapaženo iako se to može smatrati uvođenjem „medijske pismenosti“ u sistem obrazovanja u državi u kojoj su ta, kao uostalom i funkcionalna ili „klasična“ pismenost građana daleko od zadovoljavajuće.

Zato smatramo da kroz neformalno obrazovanje u oblasti medijske pismenosti, mi kao dugogodišnji novinari, možemo biti značajna podrška i saradnici nastavnicima i profesorima u realizovanju obrazovanja mladih u ovom segmentu. Zahvaljujući projektu medijskog opismenjavanja mladih povećava se broj tinejdžera koji su dobili osnovna i tačna saznanja o tome šta je medijska pismenost i na koji način bi trebalo da pristupe konzumiranju vesti i informacija iz različitih vidova medija, a posebno kroz internet i na koji način mogu da provere verodostojnost objavljenih vesti, kaže Violeta Jovanov Peštanac.

Najčešći posrednici naših saznanja jesu mediji (štampa, televizija, radio, internet-portali, društvene mreže…). Ako želimo da živimo u društvu koje svoju budućnost gradi na proverenim činjenicama, a ne na opsenama i mitovima, svi imaju odgovornost za to! Proveri pa tek onda šeruj, bila je glavna poruka predavanja srednjoškolcima.

Projekat se sprovodi u partnerstvu i uz podršku Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama.