JKP „Vodovod i kanalizacija“ je preduzeće koje je od vitalnog značaja za funkcionisanje grada i naseljenih mesta, te smo zbog toga razgovarali sa Zoranom Ašaninom, v.d. direktora tog preduzeća o najznačajnijim investicijama u ovoj godini.
Razgovarali smo o novim uslugama, procentu naplate, ali i kvalitetu vode za piće.
Koje su to najznačajnije investicije na vodovodnoj i kanalizacionoj mreži koje su planirane u 2021. godini?
JKP „Vodovod i kanalizacija“ je preduzeće koje je od vitalnog značaja za funkcionisanje grada i naseljenih mesta. Do kraja 2020. godine završeno je dosta toga što je prethodno planirano kao što je izgradnja vodovodne mreže u naseljenom mestu Skrobara. Radovi su finansirani iz sredstava grada Pančeva i Pokrajinskog sekretarijata za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo Vojvodine. Vrednost radova je bila 12.213.102,37 dinara. Takođe, završena je rekonstrukcija vodovodne mreža, kišne i fekalne kanalizacije u Njegoševoj ulici. Ove godine se nastavljaju radovi koji su započeti u prošloj godini, a odnose se na izgradnju fekalne kanalizacione mreže u Šarplaninskoj ulici. U izradi je projekat rekonstrukcije instalacija vodovodne i kanalizacione mreže u gradskom parku koji će biti vrlo brzo gotov. Nadamo se da će se brzo naći i sredstva za završetak iste.
„Vodovod“ poseduje studiju, analizu postojećeg sistema celog grada i naseljenih mesta. Studiju, snimanje i izradu projekta finansiralo je JKP “Vodovod i kanalizacija“. Na osnovu te analize urađena je lista prioriteta za koju je urađen projekat rekonstrukcije mreže na teritoriji grada Pančeva. U listi prioriteta za rekonstrukciju mreže nalaze se deo naselja Vojlovica, naselje „Utvin“ aerodrom, Ulica Cara Dušana, Ulica Marka Kraljevića, naselje Tip Stanko, naselje Pepeljare, ulica Svetog Save i Ulica Vojvode Radomira Putnika. Nadamo se odobrenju sredstava iz Kancelarije za javna ulaganja kako bismo što pre krenuli u planirane radove.
Jedino mesto koje nije priključeno na gradski vodovod je Banatsko Novo Selo. Dokle se stiglo u realizaciji ove investicije?
Što se tiče priključenja Banatskog Novog Sela na gradsku vodovodnu mrežu, urađeno je idejno rešenje, trenutno je u izradi projekat za dobijanje građevinske dozvole. Naravno da je to jedan od prioriteta ovog preduzeća kako bi zatvorili ciklus, odnosno završili misiju priključenja svih naseljenih mesta na gradsku vodovodnu mrežu.
U cilju osavremenjavanja poslovanja i u želji da budete više na usluzi korisnicima uveli ste i jednu novu uslugu – dostavu računa za vodu elektronskim putem, mejlom. O čemu se radi?
Novina u ovom preduzeću je mogućnost koju smo ostavili korisnicima da se računi dostavljaju mejlom. Kako se sve više korisnika služi internetom i plaćanje obavlja elektronskim putem, otvorili smo mogućnost da se i računi dostavljaju elektronski. Samim tim se vodi računa o zaštiti životne sredine smanjenjem dostave u papirnom obliku, a i preduzeće će imati priličnu uštedu uz ovakav vid dostave računa.
Povećava li se broj korisnika na vodovodnoj mreži, s obzirom da je na teritoriji grada uočen porast stambene izgradnje?
Kako se infrastruktura ovoga grada ubrzano razvija i s obzirom na povećanu izgradnju stambenih objekata u poslenjih nekoliko godina, redovno smo angažovani na izgradnji priključaka na vodovodnu i kanalizacionu mrežu. Samo u prošloj godini imamo oko 700 novih priključaka. Očekujemo najmanje toliko i u 2021. godini, ali naravno da je sve relativno, jer zavisi od trenutne situacije u zemlji.
U kakvom je stanju vodovodna mreža u Pančevu i koliki su gubici u njoj?
Gubici na vodovodnoj mreži nisu veliki. Najveći problem su vikend naselja kao što je Duboka bara i Čapljin. Tu imamo povremeno registrovane divlje priključke i razuđenu sekundarnu mrežu u kojoj je teško kontrolisati havarije. Međutim, to su minimalni gubici u odnosu na mreže u susednim gradovima. Konstantno održavanje mreže dovelo je do toga su gubici na mreži zaista minimalni. Promenila se i svest građana u poslednjih nekoliko godina, pa se primećuje i racionalnije trošenje vode, naročito u letnjim periodima. Najbitnije je da bez obzira na razvoj infrastrukture, imamo dovoljan kapacitet za snabdevanje i održavanje kontinuiteta istog. Naravno detektovanje gubitaka u znatnoj meri omogućava redovno očitavanje vodomera na koji stavljamo akcenat i insistiramo na tome. To ide u prilog i građanima, jer mogu na osnovu redovnih računa kontrolisati stanje na svojim vodomerima odnosno potrošnju i samim tim uticati na nju. Apelujemo na građane da omoguće čitačima nesmetan pristup vodomerima kako bi imali redovno očitavanje.
Kakvo je stanje vodovodne mreže u Starčevu? Da li će nekih planiranih radova ili investicija biti ove godine u Starčevu?
Na pitanje kakvo je stanje vodovodne mreže u Starčevu, na osnovu prethodno navedene studije i projekata prioriteta, možete videti da starčevačka mreža nije u prioritetima rekonstrukcije. To znači da je pri skeniranju mreže konstatovano relativno dobro stanje mreže i da nema potrebe za urgentnim rekonstrukcijama. Obavlja se redovno održavanje, kao u ostalim naseljenim mestima.
Kakav je kvalitet vode za piće u gradskom vodovodu?
Pančevačka voda je konstantno visokog kvaliteta i zasniva se na kontinuitetu ispravnih rezultata distributivne mreže o ispitivanju vode za piće, a u skladu sa važećim pravilnikom o higijenskoj ispravnosti vode za piće. Redovna ispitivanja obavlja Zavod za javno zdravlje Pančevo. Na primer, zaključak godišnjeg izveštaja Zavoda za javno zdravlje Pančevo, o kvalitetu vode u distributivnoj mreži je sledeći: uzorkovano je i analizirano na mikrobiološku ispravnost 1.198 uzoraka od kojih je 30 uzoraka (2,5%) bilo neispravno. Uzimajući u obzir samo prisustvo patogenih i uslovno patogenih mikroorganizama procenat mikrobiološke neispravnosti je 0,75%, što je i u skladu sa preporukama Svetske zdravstvene organizacije (WHO) da je prihvatljiv procenat mikrobiološke neispravnosti do 5% na godišnjem nivou.
U prošloj godini smo krenuli sa rekonstrukcijom »Korube« na starom postrojenju na filter stanici kao i sa zamenom filterske ispune na novom postrojenju. Te radove nastavljamo i u ovoj godini zajedno sa zamenom ventila na aeraciji na novom postrojenju. To će svakako uticati na poboljšanje i kontinuitet kvaliteta prerade vode.
Kakva je situacija s naplatom vode i koliki je procenat naplate?
Što se tiče naplate za usluge vode i kanalizacije, zadovoljni smo, s obzirom na okolnosti u ovim kovid uslovima, kako se održava kontinuitet naplate. Prošle godine procenat naplate potraživanja iznosio je 96% dok je u februaru iznosila 94%. Redovno šaljemo opomene kako bismo obavestili korisnike o neizmirenim računima i trudimo se da svakom korisniku omogućimo neku vrstu reprograma kako bi ostavili mogućnost plaćanja na više mesečnih rata. Imamo sluha za novonastalu situaciju u celom svetu, znamo da je jako teško u ovakvim uslovima življenja ispratiti redovno izmirivanje obaveza. Zato naši referenti za odnose sa strankama svakodnevno komuniciraju sa korisnicima i dogovaraju dinamiku plaćanja koju korisnik može da ispoštuje bez naročitog pritiska.
Koji su to najveći izazovi sa kojim se „Vodovod“ suočava po pitanju infrastrukture i redovnog snabdevanja građana vodom za piće? Kako te izazove najefikasnije rešiti?
Misija ovog preduzeća je da svojom delatnošću prevašodno zadovoljava potrebe za snabdevanjem kvalitetnom vodom za piće građana i privrede na teritoriji Pančeva i naseljenih mesta Starčevo, Omoljica, Banatski Brestovac, Ivanovo, Dolovo, Kačarevo, Jabuka, Glogonj, kao i odvođenjem otpadnih voda sa teritorije Pančeva. Cilj ovog preduzeća je da završi misiju povezivanja svih naseljenih mesta na gradsku vodovodnu mrežu. Tako će se mnogo lakše kontrolisati snabdevanje, održavanje, kvalitet i kontinuitet u isporuci. Nakon toga nam sledi nešto što je neminovno i što će se nadamo nesmetano završiti, a to je prečišćivač otpadnih voda. Finansiranje preduzeća vrši se prevašodno iz sopstvenih sredstava. Za redovno poslovanje odnosno održavanje infrastrukturne mreže koriste se sopstvena sredstva, a za investiranje u kapitalne objekte koriste se i sredstva iz budžeta, sredstva donacije i kredita. Od toga mnogo zavisi nastavak ciljeva koje je ovo preduzeće postavilo. Trudimo se da se nesmetano održava kvalitet, kontinuitet isporuke i tekuće održavanje u ovim „kovid“ uslovima.
Izvor: Starčevačke novine