Nedavno se na našoj muzičkoj sceni pojavio interesantan muzički sastav „Playade“. Ovu grupu čine Julijana Vincan (vokal) i Željka Milošević (harfa) i one spajaju drevni instrument sa savremenom muzikom, radeći kreativne obrade poznatih pesama na nov, osvežavajući način.

Trenutno stvaraju i autorsku muziku, a nedavno su objavile spot za numeru „Let Me Love You“ koju u originalu izvode DJ Snake i Justin Bieber. Aranžman pesme je izmenjen i izveden na harfi uz ženski vokal. DJ Dark Dizkobar je uradio remix koji je dao muzici stil kojim upravo i planiraju da rade svoje pesme. Spot je radio Željko Kovačević.
Do imena svog sastava Željka i Julijana su došle na veoma interesantan način. Skoro mesec dana su na društvenim mrežama sprovodile konkurs za ime grupe i pristiglo im je više od 300 predloga. Pre samo dve nedelje odlučile su da naziv „Playade“, odnosno „Plejade“, najviše opisuje ono čime se kreativno bave.
Naziv Playade kroz igru reči predstavlja mnoštvo lepih stvari. Na srpskom Plejade označava ćerke bogova iz grčke mitologije koje je Zevs pretvorio u zvezde. Stoga se tako zove i sedam sjajnih zvezda na nebu, koje mogu da se vide golim okom tokom leta. U pitanju je plavičasto rasejano zvezdano jato. Grčki mit o Plejadama (Πλειάδες), povezan je i sa drugim pričama.
Ime Plejade, u obliku jednine, koristilo se i da označi grupu od sedam najvećih aleksandrijskih pesnika iz III veka nove ere, a zatim i sedam francuskih književnika iz XVI veka naše ere. Ovo ime simbolizuje i sestrinstvo, grupu/sastav ljudi koji su najbolji u nekoj određenoj oblasti (franc. pléiade).
Koren reči se povezuje i sa vodom, pokretom, a u fizici označava grupu izotopnih elemenata.
„Engleska reč PLAY nam je interesantna s obzirom na to da se bavimo muzikom. ADA je dodatno zanimljiva jer smo u vreme traženja imena provodile dosta vremena upravo na Adi Bojani, okružene vodom u mnoštvu ženskog društva“, kaže Željka Milošević, harfistkinja.
Kako su i kad nastale Playade?
Julijana: Plejade su nastale slučajno, spontano. Meni se još pre nekoliko godina veoma dopalo to što Željka radi. Oduvek sam želela da sviram harfu ili da je makar slušam često. Sviđa mi se Željkin moderan pristup tom drevnom instrumentu. Volim njen zvuk i početkom ove godine sam joj se javila da snimimo dve kreativne obrade za moj YouTube kanal. To je trebalo da bude jednokratna saradnja ili povremena. Međutim, obe smo toliko muzički kliknule da su ideje samo navirale. Projekat je malo po malo dobijao svoj oblik. I ispostavilo se da je za svega samo nekoliko meseci nastalo nešto ozbiljno, kvalitetno, dobro i interesantno!
Zašto naziv Playade?
Željka: Razmišljajući o zanimljivom i snažnom imenu za naš sastav, shvatile smo da nam u tome umnogome mogu pomoći i drugi ljudi. Ipak je to jedan zahtevan kreativan proces. Ipak je naziv lice benda, treba da bude pamtljivo, u našem slučaju i internacionalno. Pošto planiramo da radimo svuda, za nas ne postoje granice. Naziv treba jasno da oslikava šta je to što mi radimo ili bar donekle dočara. To nije moglo da bude bilo šta. Stoga smo sprovele kampanju od gotovo mesec dana na društvenim mrežama, gde smo tražile od ljudi da nam daju lep predlog za ime. Bilo je baš dobrih predloga, a mi smo se odlučile za Plejade jer one simbolizuju zaista mnogo toga što mi jesmo.
Koju vrstu muzike ste odabrale i zašto?
Julijana: Verujem da će se to još više definisati vremenom, ali za sada vidimo da idemo u pravcu pop i rock muzike, evergreen pesama koje pretačemo u naš stil. Možda pesma „Let me love you“ najpribližnije oslikava u kom ćemo se smeru kretati sa autorskom muzikom.
Da li ćete negde imati nastupe i gde?
Željka: Imaćemo mnoštvo nastupa. S obzirom na to koliko kratko postojimo kao sastav, to je neverovatan broj. Mnogo smo tražene za korporativne zabave i venčanja, ali imamo ponude i za festivale i klubove. Na primer, u nedelju, 8. septembra nas možete čuti na „Organic Live Fest-u“ u Topčiderskom parku u Beogradu, a 21. oktobra u Subotici na festivalu „Vino i gitare“ koji se održava u Gradskoj kući. Redovno ćemo najavljivati nastupe koji su otvoreni za javnost na našim društvenim mrežama. Savetujemo sve da nas prate na fejsbuku, instagramu. Takođe imamo i YouTube kanal i sajt gde se može čuti i videti mnogo toga.
Otkud ideja da se jedan klasični instrument predstavi široj publici sa obradama savremenih kompozicija?
Julijana: Svakoj narednoj generaciji će verovatno biti sve teže da bude inovativna. Toliko su toga već smislili i stvorili kreativni ljudi pre nas. Pa i same melodije. Gotovo šta god da pevušite, podseća na već nešto što je neko smislio. Maltene sve kombinacije su istražene. Ali naravno da se može biti drugačiji. To i jeste naš cilj. Jedan od načina je svakako promeniti svrhu nečega i upotrebiti to na drugi način. U ovom slučaju je to harfa koja ljude najčešće asocira na nežnu muziku, keltsku, ili pak anđele i tome slično. Mi želimo da je upotrebimo čak u elektronskom zvuku i da joj nađemo potpuno novu primenu. Još uvek istražujemo i ne bismo mnogo da otkrivamo, te ćemo samo reći da imamo zaista razne, pa neke i otkačene ideje za naš sastav.
Da li radite na svojim, autorskim, pesmama?
Željka: Radimo aktivno, ali to je dug proces. Kreativnost koliko pruža energije stvaraocu, toliko je i oduzima. Potrebno je mnoštvo energije za tako nešto. Ovo brzo vreme gde se samo negde juri nije baš naklonjeno kreativcima. Nema se vremena kao nekada da se izgubi na nekoliko meseci i pada u kreativni trans. Sada to mora da se obavlja između pet poslova, privatnih obaveza, poziva i svega što čini sastavni deo čoveka. Ali, mi zaista želimo da radimo našu muziku i radimo na tome. Za sada svaka nasamo i kada smisli nešto, prezentuje onoj drugoj. Čekamo da se iskrice raspale, kao i za ime, kada smo znale da je to to, kada su se sve kockice poklopile, isto tako čekamo taj čarobni trenutak za našu prvu pesmu. Trudimo se da to bude što pre, ali pod pritiskom ne može ništa dobro i lepo da nastane, pa se trudimo da ne budemo previše stroge prema sebi.
Koliko youtube doprinosi uvećanju publike koja prati vaš rad?
Julijana: Za sada ne mnogo. Smatram da je pravo vreme za probijanje novih muzičkih sastava na YouTube-u prošlo pre nekoliko godina. Sada na toj platformi dobro prolaze vlogeri. Oni koji se bave raznoraznim „how to“ i sličnim videima. Muzičari mogu da dođu tu do nove publike ako im se spot objavi na nekom već dobro razvijenom kanalu. Mi smo sad krenule od nule i trenutno nema mnogo efekta. Za nas su fejsbuk i instagram apsolutno najbolji kanali promocije i to je najzahvalnije u današnje vreme. Digitalni marketing. Međutim, drago nam je i da su nam i tradicionalni mediji veoma naklonjeni, reakcije su fantastične. Neizmerno smo zahvalne urednicima i novinarima na tome što nam daju prostora u svojim medijima.
Ko su zapravo Željka i Julijana?
Željka: Julijana Vincan, tako reći, ima tri zanimanja – novinarstvo, pevanje i PR. Sve tri aktivnosti doživljava i kao hobije, jer neizmerno voli sve čime se bavi. Svakim svojim postupkom gleda da promoviše lepe, inspirišuće priče i stvari. Diplomirala novinarstvo i komunikologiju na Fakultetu političkih nauka i masterirala Kreativnu filmsku i televizijsku produkciju na Fakultetu dramskih umetnosti.
Julijana: Željka Milošević je Kragujevčanka koja živi i radi u Beogradu, Novom Sadu i Somboru. Nastavnik je uskostručnih predmeta u okviru smera „Dizajn zvuka“ u Srednjoj muzičkoj školi, aktivno se bavi sviračkim poslom i edukacijom harfe, vodi četiri udruženja koja se bave kulturom i umetnošću, a koja su najviše fokusirana na neformalnu edukaciju i rešavanje socijalnih problema kod mladih.
Fotografije: Foto Mrvica